Cztery wspólne etapy każdego procesu redukcji bez JO-JO

Istnieje wiele róznych metod odchudzania. Jednak wszystkie mają cztery wspólne kroki, które z mniejszą lub większą świadością musisz pokonać będąc na redukcji. O Tym, jak długo trwa każdy krok, decyduje wiele czynników: predyspozycje organizmu do chudnięcia, stres, nawyki, środowisko w któym żyjesz i w którym się wychowałeś, aktywność fizyczna, płeć, wiek, stan zdrowia, od tego na jakim programie jesteś itd. Ich czas trwania można określić tylko w przybliżeniu.

Krok 1. Adaptacja

Krok pierwszy, to czas przyzwyczajania się psychicznie i fizycznie do nowego sposobu żywienia. Tu uczysz się nowych składów, nowych produktów, zasad. Jesteś pochłonięty opanowaniem czegoś nowego. Twój organizm przebudowuje maszynerię z poprzedeniego modelu radzenia sobie z tym co jadłeś na nowy. Zazwyczaj trwa to około od 2 nawet do 6 tygodni.

Krok 2. Redukcja na wysokiej motywacji

Ten krok trochę nakłada się na krok adaptacji, ponieważ na wysokiej motywacji zaczynasz swoje działania. Zazwyczaj, krok drugi, trwa trochę dłużej niż sama adaptacja. Zależy to od tego jak długo ona trwa.Tu działasz z entuzjazmem, dajesz radę wszystko wykonać. A nawet jeśli Ci ciężko to jeszcze jesteś tak zmotywowany, że dajesz radę i mocno trzymasz się planu.

Krok 3. Redukcja na spadającej motywacji

Wykonywanie trzeciego kroku zazwyczaj jest najtrudniejsze. Nie dotyczy to wszystkich, jednak dla większości tu jest najwięcej pracy. Tu mamy spadek motywacji i zaczyna się stosowanie programu dietetycznego w codzienności. Dlaczego? Bo właśnie w tym kroku możesz zacząć:

podjadać,

jeść większe porcje,

z powrotem jesć za dużo wieczorem

przestajesz jeść w dzień i zaczynasz się tu przegładzać itd.

To jest kluczowy krok do przerobienia. Tu zaczyna się najintensywniejsza,Twoja oraz Dietetyka, praca. Tu pracujecie nad zmianą nawyków, tu wychodzą wszystkie słabości. Nie ma znaczenia od kogo i jaka jest dieta, bo większość osób z jo-jo boryka się właśnie ze złymi nawykami. Tu jest ogromne pole do popisu dla Dietetyka. Musi tu działać, jeśli modyfikacje w planie nie przynoszą efektów. Musi wesprzeć Cię, dużo tłumaczyć byś czuł silne „dlaczego” do odpuszczenia pokusy. Ten krok to rówież czas nauki umiejętnego korzystania z produktów, które są dla nas „zgubne” ze względu na nasze łakomstwo ;). Wiadomo, że najlepiej byłoby nie jeść ich wcale, ale czy jesteśmy w stanie do końca życia nie zjeść ani kawałka czekolady? A co jeśli przed redukcją nie umiałeś zjeść właśnie kawałka, tylko zjadałeś całe dwie tabliczki? Dlatego krok trzeci to nie tylko czas na Twoją dalszą redukcję i edukację żywieniową ale też na naukę umiaru w odżywianiu. Dietetyk musi się tu wykazywać sporą sprawnością. Dlatego w naszej ofercie mamy metodę schodkową, która jest doskonałym narzędziem wspierającym proces zmiany nawyków.

Często ten krok trwa najdłużej, bo to na tym etapie zachodzi przemiana w głowie. Większość osób, która ma wiecznie jo-jo utyka i poddaje się właśnie tu. Dla nas w Principatus krok trzeci jest kluczowy i tym różnimy się od innych. Tu kładziemy szczególny nacisk byś miał większe i trwałe efekty.

Krok 4. Codzienność

Krok czwarty to już szlifowanie zmienionych nawyków i życie według nich z nowymi zasadami. Jeśli wykupisz metodę schodkową to będzie dobrze wracać do niej, jak tylko będziesz potrzebować podładowania swojego „dlaczego” w utrzymaniu zdrowego trybu życia.

Krok czwarty to dbałość o sprawne manewrowanie pożywieniem w codzienym życiu. Tu kotrolujesz wagę, to co jesz i jak jesz używając zdobytej wiedzy z całego procesu redukcji.

Nasi dietetycy

Beata Świstara

Beata Świstara

Żywieniem i dietetyką interesuję się od lat. Jako dietetyk pracuję od października 2008 roku, a z metodą metabolic balance® od lutego 2012 roku. Ukończyłam Technologię chemiczną na Politechnice Rzeszowskiej o specjalności: Analiza Chemiczna w Przemyśle i Środowisku, studium o profilu: Specjalista – Dietetyk oraz studia podyplomowe w zakresie: Dietetyki i Planowania Żywienia.

więcej
Patrycja Marszałek

Patrycja Marszałek

Zawodowo jestem Dietetykiem klinicznym i sportowym w Poradni Żywieniowej Principatus, ratownikiem i instruktorem pływania na pływalni, od lutego 2017 semestru letniego prowadzę wykładowca z zakresu dietetyki na PWSZcie w Krośnie.

więcej